lördag 9 oktober 2010

Steg för steg

Jag hade en plan med den här veckan som innebar att komma igång med promenader igen. Tänkte börja smått med 5000 och sedan öka ungefär 1000 varje dag, utifrån hur det kändes i kroppen och hur det var möjligt rent praktiskt. Så här blev det:

Måndag - 5000 steg
Tisdag - 7500 steg (planerat 6000)
Onsdag - 5500 steg (planerat 7000 men fick ont i vänster höft och i ryggslutet)
Torsdag - 8000 steg (ingen plan utan gick när jag hade tid och lust)
Fredag - 10000 steg (samma icke-plan som torsdag, dvs samla steg när jag ville/kunde/behövde)

Jag är mycket glad över att ha fått till stegen utan att ha lagt in specifika träningspromenader utan det är steg som kommit av att jag vissa dagar gått till och från jobbet (istället för att cykla) och promenerat på fika- och lunchraster när kroppen sagt ifrån efter för mycket stillasittande på kontoret. För det är på den nivån jag måste börja nu när jag inte riktigt vet i vilket skick min kropp (framförallt svanskota och höft) är i. Vill verkligen inte försämra något utan är mån om att ta det i rätt takt. Varje dag gör jag mina övningar som jag fått från sjukgymnasten. Suget efter att yoga är starkt men jag vågar inte börja med det innan jag varit hos sjukgymnasten igen. Behöver veta mer vad som är okej att göra, med min svanskota osv.

Istället har jag plockat upp boken om Mindfulness (Ola Schenström) och börjat läsa i den mer aktivt. När jag läser den blir jag mer påmind och medveten om andningen och om att vara medvetet närvarande i det jag gör och i mig själv där jag är. Tror förresten det är nästa vecka som vi på jobbet för första gången ska ha mindfulness tillsammans, så det är ju en lyckad timing att jag återupptagit kursboken.

Angående tanden gick det snabbt och smidigt att få den lagad. Fast jag fick valet att göra en vanlig kompositlagning (som man inte vet hur länge den håller, kan vara allt från en vecka till 10 år) eller, det som tandläkaren rekommenderade egentligen, sätta en porslinskrona på tanden. Jag var ju lite smått chockad över att tanden gått sönder så jag var mest angelägen om att få det fixat enklast och billigaste möjligast. Var inte alls förberedd på flera omfattande ingrepp och den kostnaden det skulle innebära att välja porslinskrona, så det tänker jag vänta med att ta ställning till vid nästa vanliga undersökningstillfälle som blir i början av nästa år. Tills dess hinner jag förbereda mig både mentalt och ekonomiskt så det inte svider lika mycket som det skulle göra just nu.

Nu erbjuder dagen först en varm härlig dusch, god gröt och sedan en shoppingtur. Förhoppningsvis blir det även en skön promenad ner till viken för första gången på länge. Men under helgen har jag ingen plan för steg utan det får bli som det blir. Min lust får styra helt över den biten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske dags att skaffa stegräknare, har inte en aning om hur många steg jag tar på en dag.

icon sa...

Stegräknaren hjälpte till att sporra mig att komma igång med regelbundna promenader för ett antal år sedan.Promenerade bort 6 kg den gången. Men är man inte intresserad av att ha koll på hur mycket man rör sig så är stegräknare rätt överflödigt. :-)