tisdag 19 oktober 2010

Sol och smärta

Idag gjorde jag några yogaövningar för första gången på länge. Min kropp är i klart behov av träning och mitt sinne likaså. Solhälsningen blev en smärtsam upplevelse. Osmidig, stel och ofokuserad. Balansövningarna gick något bättre. Avslappningen och djupandningen gick inte alls. Men jag gjorde det iallafall.

Senaste dagarna och kvällarna har jag hållt fast att göra mindfulnessövningarna. Det har blivit så att andningsankaret blivit kvar tills innan läggdags, så den har jag gjort sittandes på min bädd.

Min mage har väckt mig några nätter och smärtat så något knas är det med kroppen (utöver svanskota och höft). Förutom träningen behöver jag äta bättre. Hoppas ändrade vanor kan få magen att sluta protestera.

På morgnarna snurrar det mycket tankar. Jag kanske borde testa att istället för att försöka somna om ifrån snurret, kliva upp och ägna mig åt yoga eller mindfulness. Att få in det som vana vore riktigt skönt och en härlig start på dagen. Vissa morgnar behöver jag verkligen extra mycket kraft och energi för att orka ta mig upp och iväg, så får jag in vanan att börja med något medativt/tankestillande så kan det säkert underlätta de jobbiga morgnarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu tror jag att jag ska anmäla mej till en nybörjarkurs i yoga när jag kommer hem. Det blir bra det.

icon sa...

Åh, vad roligt om du gör det.