söndag 18 juli 2010

Huvudvärk och böcker

Läkaren på vårdcentralen menade att huvudvärken troligen beror på nacken och muskelspänning där. Jag har fortfarande mycket ont och vet att jag borde ta tag i det (t.ex ta kontakt med sjukgymnast) men senaste dagarna har det varit tungt av andra skäl och jag har inte orkat annat än bara vara i stort sett. Har vänt på dygnet, sover mycket och orkar inte gå ut. Jag gör inte det jag borde för att må bättre men det är lite svårt just nu. Imorgon ska jag tvinga mig ut för att träffa min mamma iallafall.

Har som sagt beställt några pocketböcker och idag beställde jag några till. De ger en välbehövelig flykt och paus från det som är jobbigt omkring mig men är även en påminnelse om en sida av mig som varit bortkopplad rätt länge, dvs. mitt bokslukarjag.

De här böckerna beställde jag första vändan:
* Pappersväggar - John Ajvide Lindqvist. Jag har läst ut den och tyckte mycket om hans sätt att skriva. Påminner mig om tonåren när jag läste alla Stephen King-böcker jag kom över. De har onekligen gemensamma beröringspunkter i sitt sätt att skildra (o)vanliga människor och det läskiga som kan dyka upp när man minst anar det i den vanligaste vardagen. Jag både vill och inte vill läsa den typen av böcker, just eftersom de kryper in under skinnet och lämnar en olustig känsla efter sig. Troligen kommer jag inte kunna låta bli att läsa fler böcker av Ajvide Lundqvist, men jag får nog blanda med lite mer easygoing-böcker emellan för att sudda bort den obehagliga känslan.

* Om jag kunde drömma - Stephenie Meyer. Har varit mycket tveksam till Twilight-böckerna och filmerna men blev till slut för nyfiken för att kunna låta bli att köpa med den när jag kom över den till ett bra pris. Lättläst och lättsmält och ingen stor läsupplevelse, men visst är det rätt härligt att läsa om kärlek och vampyrer. Blev även nyfiken på att se filmen, mest för att det varit så mycket snack om den och det är roligt att hänga med lite lagom i vad som är populärt för tillfället.

* Islossning - Barbara Voors. Det här är boken som fick mig att beställa böcker överhuvudtaget den här gången. Voors är en av mina absoluta favoritförfattare och har varit det i många år. Egentligen har jag hållit mig ifrån att läsa hennes böcker på senare år eftersom jag blir så berörd av hennes sätt att skriva och tar till mig av de oftast sorgliga historierna hon förmedlar. Har velat fokusera på annan typ av litteratur (som motvikt till det rätt psykiskt slitsamma jobbet jag har) men nu när jag är rätt deppig ändå så känns det lite som att det är lika bra att passa på att njuta av hennes språk även om boken säkerligen kommer få mig att gråta. Jag har rensat ut de flesta av de många böcker jag samlat på mig genom åren men just Voors böcker har alltid få stå kvar, som en slags påminnelse om det salta i livet.

* Flickan från ovan - Alice Sebold. Ytterliggare en bok jag tänkt låta bli att läsa för jag misstänker att den kommer beröra starkt. Men som sagt är jag ändå inne i en period när jag är ledsen så då kan jag lika gärna läsa den här boken som jag varit nyfiken på. Finns även en film som fått fin kritik, byggd på boken så den kommer jag säkert se om inte boken avskräcker mig helt.


Idag beställde jag hem återstående delarna i Twilightserien (lika bra att löpa linan ut) och en bok av Marian Keyes. Keyes har jag mest lyssnat på men en av mina favoritböcker (och som faktiskt också överlevt olika utrensningar) har hon skrivit; En oväntad semester. Övriga av hennes böcker har varit underhållande för stunden (gillar hennes humor) men inget jag velat behålla så jag är nyfiken på vad jag kommer tycka om den boken som kommer med posten om ett par dagar. Kommer den bli en ny favoritbok eller kommer den skänkas vidare efter att jag läst ut den?

Inga kommentarer: