fredag 25 februari 2011

Låt de rätta böckerna komma in

Får nog konstatera att John Ajvide Lindqvist seglat upp som en ny svensk författarfavorit. Jag tyckte mycket om Låt den rätte komma in, både som cd-bok och film, och i somras läste jag för första gången en bok av honom; Pappersväggar. Den gav mersmak, trots (eller kanske tack vare?) den creepy känslan han är expert på att förmedla och som jag egentligen både vill välkomna och värja mig emot. För någon månad sedan kunde jag inte motstå nyfikenheten längre utan beställde från underbara källarbiblioteket hans senaste bok; Låt de gamla drömmarna dö, som bl.a. innehåller en novell där man skymtar hur det egentligen gick för huvudpersonerna i Låt den rätte komma in. Häromdagen fick jag äntligen sms-besked om att boken kunde hämtas och jag slukade den rätt snabbt. Novellerna var bäst, kanske inte riktigt samma aha-upplevelse som framförallt novellen Gräns i Pappersväggar, men ändå tillräckligt bra för att jag idag skulle slinka in på biblioteket igen för att låna en till av hans böcker. Lyckosamt nog fanns den boken jag helst ville ha, romanen Lilla stjärna, inne både som cd-bok och "vanlig" bok. Kunde inte välja en av dem utan lånade girigt båda två över helgen åtminstone. Gjorde försök att lyssna tidigare ikväll men blev mest otålig eftersom det går fortare att komma vidare i handlingen när man läser själv. Så det blir nog att ta sig an boken istället.

För några månader sedan visades filmen I am legend med Will Smith på tv. Jag blev rätt illa berörd av den men ändå nyfiken när sonens pappa berättade att det finns äldre filmer byggda på samma bok som I am legend. John Ajvide Lindqvist har i Låt de gamla drömmarna dö med en recension av boken som I am legend-filmerna baseras på och efter att ha läst den måste jag nog även läsa de böckerna. Vill ju veta hur de olika sluten är, har ju tidigare nämnt vilken sucker jag är för slut-med-en-twist så det är nog lika bra att ge sig hän och börja leta efter snarast.

Förövrigt är jag trött för det mesta, men det verkar de flesta omkring mig också vara så för tillfället ger jag mig bara hän åt tröttheten och tar det så lugnt jag kan, när jag kan. Är noga med att få ett antal (korta) promenader om dagen så tröttheten inte övergår i deppighet och det har, peppar peppar, fungerat rätt bra den här veckan. Så det blir slappa kvällar med böcker, filmer och tv. Sån tur att det är bok-rea så man riktigt kan gotta sig i att beställa böcker en masse. Kommer inte kunna låta bli att inlägga om mina senaste bokfynd, men det får bli en annan dag (läs kväll). Tills dess hoppas jag någon finner denna seriestrip lika roande som jag;

http://www.svd.se/kulturnoje/serier/berglins_5017.svd

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mej måste det gå ett par böcker mellan hans för annars blir jag lite trött på det av någon anledning som jag inte listat ut än. Ser fram emot att få lästips när du bloggar om dina bokreafynd.

Anonym sa...

Och jag gillade din seriestripp.