söndag 20 februari 2011

Fuskläsa Toffs bok

Jag läste ut en liten söt historia signerad Fannie Flagg (hon med Stekta gröna tomater ni vet) under dagen och när bokhyllorna märkligt nog visade sig vara tomma på olästa böcker och suget efter att läsa något nytt envist hängde kvar var det bara att ta tillfället i akt när vi hamnade på ICA Maxi framåt eftermiddagen. Nästan direkt innanför ingången hade de en stor rörig pall med diverse pocketar och en löftesgivande skylt med budskapet att här kunde man minsann fynda 3 böcker för 49,50:- om man var på rota-humör och det var jag.

Fiskade alltså fram Toffs bok och två böcker av Bodil Malmsten (var inte det ett finurligt sammanträffande så säg, med tanke på att jag blev påmind om henne i Skavlan igårkväll). Hursom blev jag rätt nyfiken på vad för mystiskt Toffs bok innehöll. Hade inte hört talas om den innan men en recensionskommentar på insidan av omslaget antydde någon twist i slutet av boken så det är klart att fantasin eggades. Försökte verkligen uppmana något slags ork och tålamod att plöja mig igenom boken på rätt sätt under kvällen. Den är inte särskilt lång eller svårläst men antingen tog Melodifestival-tittandet med sonen mina sista krafter (eller om det var den rätt usla filmen Anchorman som var sista spiken i trötthetskistan) för till slut kunde jag inte motstå frestelsen utan bläddrade till slutet och läste den beryktade sista meningen.

Så nu sitter jag här och skäms lite över att ha hoppat över en himla massa sidor och är samtidigt lite frustrerad över att ändå inte ha fått facit på vad sjutton som hände med huvudpersonen i boken. Innebär det här att jag måste läsa boken på riktigt ändå? Mitt sista hopp går till att någon (smartare än mig) kan förbarma sig över mig och berätta hur det egentligen låg till med Toff.

Bodil ska jag inte fuskläsa. Inte heller ska jag fusklyssna på En sannolik historia. Efter att igår ha kommenterat hos Trollet att jag somnat gång på gång till den boken så blev det precis tvärtom inatt. Den tog en vändning som gjorde mig om inte klarvaken så åtminstone för intresserad att få höra fortsättningen för att bara kunna somna ifrån igen. Så nu ska Toffs bok läggas någonstans där jag inte ser den och själv ska jag läggas på den ljuvliga spikmattan och fortsätter jag lyssna på En sannolik historia kommer nog drömmarna bli rätt speciella även inatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Toffs bok ska jag leta rätt på. Nu är jag nyfiken kan jag säga.

icon sa...

Haha! Hoppas du kan enlighten me om vad som hände stackars (?) Toff. Hittar du inte boken skickar jag mer än gärna mitt exemplar till dig.