lördag 8 januari 2011

Böcker

Igår testade jag en ny cd att lyssna på innan sömnen. En cd som innehåller meditationer med utgångspunkt från Eckhart Tolles bok A new earth. Det var väldigt behagligt att ligga på spikmattan och ta in först Tolles ord och sedan hans kompanjon Kims röst. Kanske lite för behagligt eftersom det tog rätt lång tid innan jag somnade. Tolles böcker gjorde starkt intryck på mig från första stund jag läste de och nu när jag läst mer om och känner mig mer inne i mindfulness kan jag koppla att det i grund och botten handlar om samma saker. En varm och härlig känsla av att landa i något jag verkligen tror på, oavsett vad man kallar det.

Min spikmatta är förövrigt nog det bästa köpet jag gjorde 2009 och jag är fullständigt beroende av den än idag. Bra köp minst sagt.

Jag hade tänkt läsa en del böcker under julledigheten men det har mest blivit lite ströläsning några sidor här och några sidor där. De här böckerna har alltså mest blivit liggande i en att-läsa-hög på byrån i hallen;
* I ett annat ljus - Karl-Erik Edris
* Himmel, helvete och allt däremellan - om känslor - Anna Kåver
* Mandelträdet i din trädgård - Uppmärksamhetens under - Thich Nhat Hanh
* Finn din livsuppgift - med munken som sålde sin ferrari - Robin Sharma

Kåvers bok har jag knappt bläddrat i alls eftersom den känns som en bok jag kan ta med och läsa på jobbet i pauser med gott samvete. De andra har jag helt enkelt inte haft ro att läsa, vilket är lite knasigt med tanke på hur rofylld jag har känt mig de få gångerna jag öppnat någon av deras pärmar. Imorgon ska jag hämta ytterligare en bok att lägga i högen. En bok jag reserverat på biblioteket i stundens ingivelse för ett par veckor sedan, nämligen en deckare skriven av Ninni Schulman. Jag följde hennes blogg troget (för något år sedan? minns inte riktigt när) och är mycket nyfiken på hur hennes bok blev till slut.

Inga kommentarer: