måndag 22 juni 2009

Förändringar

Hemma idag. Halsen svullen och svider. Hela kroppen i obalans.

Funderar mycket på vilka förändringar jag ska genomföra för att öka immunförsvaret och må bättre. Har böcker som jag inspireras av när jag läser dem men har hittills haft svårt att fullfölja det rent praktiskt.

Kanske skulle testa att använda bloggen till att få in rutinen med att äta som jag egentligen vill, dvs vegetariskt, näringsriktigt, ekologiskt och hemlagat. Äter redan vegetariskt och handlar alltid ekologiskt när det är möjligt. Största haken just nu är att jag lagar mat allt för sällan. Har blivit mycket hämtmat, uteluncher och mackor istället för hemlagad mat. Vet att jag mår bättre och äter bättre om dagens intag grundas i ordentlig frukost och hemlagad mat lunch och middag samt vettiga mellanmål däremellan.

Idag äter jag bra frukost och okej mellanmål när jag jobbar. Hyfsad lunch om jag köper från ställen som har fräsch och varierad grönsaksbuffé. Tror mitt första mål får bli att laga mat en gång om dagen hemma i tillräcklig mängd för att räcka till matlådor också. Så. Återkommer när jag inventerat skafferiet efter lämplig mat för idag.

En annan sak jag vill få in i mitt liv är meditation. Mina morgonpromenader har oftast känts meditativa men längtan efter att varje morgon eller kväll, beroende på vad som fungerar bäst för mig, regelbundet lägga tid på meditation hemma växer sig starkare och starkare.

Ja yogan är också något som känns viktigt för mig att få rutin på hemma nu när det är sommar och stället jag gått på under våren minskar passen från 4 till 1 i veckan. Ska följa upp här när jag klurat ut en plan för att få in det i vardagen.

Efter att ha skrivit nu känns det riktigt bra, som att jag tagit ännu ett steg i den riktning jag vill.

Positiv energi till alla som vill ha. :-)

Inga kommentarer: