måndag 20 december 2010

Tillbakablick över helgen som snart passerat

Så har ännu en helg passerat och det var den sista innan julen gör entré på riktigt. Det har överlag varit en lugn och fin helg. Lite vassa kanter här och där men på det stora hela en mild paus från vardagen.

Igår åkte jag och sonen med min storebror och hans familj ut på den vidsträckta vintervitvackra och vindpinade slätten för att fira min älskade mamma. Under hösten har jag varit extra tacksam över att hon finns och att vår relation kommit dit där den är idag. Vår relation är inte längre ett skäl till sorg och saknad utan tvärtom en anledning till glädje. Det är rätt fantastiskt hur man kan ge sig själv och andra nya chanser till kontakt och relation trots smärtsamma erfarenheter med i bagaget.

Jag blev rörd över att även själv bli firad av bror och hans familj. När min födelsedag infann sig för ett antal veckor sedan var jag inte i skick att orka bli firad på vanligt vis. Det var helt okej och jag förstod varför det var så just då. Jag mår mycket bättre nu och ett slags lugn har infunnit sig. Jag samlar nog kraft för att ta emot nästa laddning av känslostormar när och om den kommer.

Idag var sonen på kalas och därefter möttes vi upp på stan för en spontan julklappsrunda. Jag fick oväntat mycket uträttat och det mer smidigt än jag trodde så här sista helgen innan jul. Nu är det inte många julklappar kvar att ordna vilket är en lättnad. Brukar kunna vara ett stressmoment för mig men det har flytit på ovanligt enkelt i år. Kanske en positiv bieffekt av den ändrade relationsstatusen mellan mig och sonens far, det vore ju fint om något gott kom ut av det som gjort mest ont sedan sommarens brytpunkt.

På eftermiddagen blev det en del gnissel men det var inget jag fäste någon vikt vid och det blev bra till slut. Julgran inhandlades och min brorson kom för första gången förbi efter sitt helgjobb i väntan på bussen hem till orten där han bor. Vi hann umgås en stund framför tv-spel på samma vis som vi gjorde när han var yngre och sov över då och då. Mycket mysig början på kvällen.

Resten av kvällen har ägnats åt paketinslagning och stryka tvätt framför tv:n. En behaglig kväll med bra balans av göra, tänka och känna. Mycket bara vara och må gott i stunden.

Jag våndades en smula över att kolla facebook och mejl eftersom det numera kommer meddelanden angående en situation som är så vansinnigt frustrerande och svår att stå ut med, men i mejlboxen väntade ett brev från en annan förälder som så bra formulerade hela röran på ett konkret och tydligt sätt. Bara att skriva under och hoppas att politikerna tar till sig den här gången.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser att du skriver om ändrad relationsstatus, känns den bra?

icon sa...

Nej, dit har jag inte kommit ännu. Vill nog inte riktigt acceptera, fast jag borde. Apropå det begreppet; "ändrad relationsstatus" kände jag direkt efter att jag formulerat det så att det kändes krystat, som något slags facebook-språk men orkade inte ändra. På facebook har jag inte ändrat status utan står fortfarande som "förlovad", men det känns som minst viktigast i sammanhanget.

Anonym sa...

Skriver du borde för att du tog initiativet?

icon sa...

Skriver borde eftersom jag inte kan hålla krampaktigt kvar något som inte får vara längre. Vi har båda tagit initiativet i olika faser, i olika grad även om det är han som är bestämd att genomföra brytningen fullt ut nu. Där är jag inte riktigt än.