tisdag 21 december 2010

Pepparkakor med mjölk

Det gnager inuti. Jag bakade pepparkakor igår och knäck idag. Det triggade igång något som jag inte riktigt fått fatt i ännu. Fann mig själv äta pepparkakor och dricka mjölk sent igårkväll och idag blev det knäck efter knäck med mjölk. Jag dricker aldrig mjölk i vanliga fall. Inte heller äter jag kakor på kvällen. Det kändes fel fast det inte var något märkligt i sig att dagarna innan jul äta hembakat. Jag var inte den vuxna kvinnan längre utan flickan som fann tröst i sött när inte annat var tillgängligt.

Jag bad sonens pappa köpa med pizza hem av bara farten eftersom bak och kok tagit all min köksenergi. Jag fick knappt ner något, det smakade inte gott alls. Konstigt nog kändes det lite sorgligt. Som att jag inte kunde låtsas längre. Det dög inte med pizzan, såklart. Jag ville egentligen ha något annat. Ett mönster jag känner till allt för väl. Skriver om det här och nu för att inte kunna gömma mig igen. Jag förtjänar att ge mig själv det jag egentligen vill ha och behöver, särskilt när det gamla dras igång igen av stress, frustration och sorg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

:-( Det låter ju så där... Jag får hoppas att du kan hitta några stunder av frid trots allt. Det känns förjävligt det där. Jag vet.

Anonym sa...

Men glöm inte att gårdagen är gårdagen och idag är idag.

icon sa...

anguin: Friden kom över mig rätt snart efter att jag skrivit av mig. Förstärktes av att jag lyssnade på en mindfulnessövning tills jag somnade. Det är skönt mitt i allt att hitta oaser av frid och koppla vad som fungerar och inte. Tack vare mindfulness tillåter jag mig att må bra mellan varven. Tidigare var jag mer ältande.
trolligt: Ja, precis så är det. Även om vissa saker upprepar sig även idag så är det inte lika laddat som igår och valen är mer tydliga. Det är när gamla mönster triggas igång och man agerar utan att vara medveten i det som det blir jobbigt att "vakna upp". Hm, nu kanske jag låter lite väl diffus. :-)

Anonym sa...

Inte ett dugg diffus i min smak.