fredag 5 november 2010

Sötma

Samtidigt finns det söta vid sidan om det svarta salta i tillvaron.

Saker jag är tacksam för:
* Fantastiska sonen och att jag mitt i allt känner att jag blir en bättre och bättre mamma. När allt ställs på sin spets inser jag att det är det viktigaste för mig, att vara den mamman jag vill vara.

* Mindfulness. Jag tar det på allvar och arbetar seriöst på att få det till en daglig vana. Hittills gör jag det iallafall 5 dagar av 7. Det är så enkelt och svårt på samma gång. Enkelt eftersom det inte kräver någon större tid att bara göra övningen andningsankaret t.ex. 10 minuter hinner jag avsätta utan problem. Svårt eftersom det blir så påtagligt hur ont jag har där och där i kroppen, och hur mycket tankarna snurrar av och till. Men jag tror stenhårt på att jag gagnas av att bli medveten om det så jag kämpar vidare.

* Härlig litteratur som kommit i min väg. Just nu läser jag t.ex. tänkvärda och roliga Kärleken, lyckan och meningen med livet. Vill inte att den ska ta slut och kan inte bestämma mig om jag vill se filmen som är byggd på den. Kan nog inte stå emot nyfikenheten att se den så småningom, men det får nog dröja ett tag först.

* Vänner som jag vet finns där när jag orkar mer igen.

* SVT play. Underbart att låta tankarna skingras av kvalitetsprogram som t.ex. Sommarpratarna och Babel. Gärna samtidigt som jag spelar minispel på king.com.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det en bra bok, jag läste den för andra gången alldeles nyss. Jag har inte sett filmen men en kompis och jag bestämde oss häromdagen för att inte gå på bio utan se den när den finns på dvd eller annat.

icon sa...

Jag är inte förvånad att du redan läst den och att du tycker den är bra. ;-) Vad kul att du har en kompis som vill se den tillsammans med dig sen. :-)

Anonym sa...

Häftigt! Har du hållit på med mindfulness länge? Jag försöker, liksom du, att få det till en daglig rutin, men det är inte alltid lätt att hitta de där luckorna. Idag har jag till exempel inte gjort mina övningar...

icon sa...

@anguin - Vad kul att du ville lämna en kommentar och lite extra kul att det handlar om just mindfulness. Jag har läst om det ett par år och i våras gick jag hos en mindfulnessinstruktör, men utan att få till det med övningar. Under sommaren läste jag Ove Schenström och under hösten har jag och en grupp på jobbet haft förmånen att få gå en kurs på 8 tillfällen. Så egentligen är det först nu under hösten som jag gjort övningar regelbundet (olika ofta från vecka till vecka). Hur länge har du själv hållit på?

Anonym sa...

Jag har hållit på i snart ett halvår. Jag upplever att det är som svårast just nu faktiskt - det är så lätt att säga att "äsch, jag tar det sen, för jag kan ju redan det här". De fantastiska är dock att jag märker skillnad när jag inte gör det (det kan vara svårt att registrera vad det egentligen är, men om man försöker vara lyhörd så går det). Jag känner mig slö och "rörig" när jag inte sköter mina övningar och så känner jag förstås en väldig skillnad när jag gjort dem. Jag ska med andra ord inte slarva.