lördag 6 november 2010

Nattliga tankar om böcker och mindfulness

Jag läste ut Elizabeth Gilberts bok idag och när tillfälle gavs tog jag fram en ny bok ur bokhyllan. Valet föll på en bok jag nästan glömt bort fast den är relativt nyligen införskaffad; I tacksamhetens tecken av Patricia Tudor-Sandahl. Jag tycker mycket om de böcker jag läst/hört av henne tidigare så det är säkert en angenäm läsupplevelse som väntar.

Imorgon ska jag försöka komma ihåg att hämta en bok jag reserverat på biblioteket; Mindfulness i hjärnan av Åsa Nilsonne. Hon är också en favoritförfattare och eftersom jag snöat in på just mindfulness extra mycket nu under hösten så passar det ypperligt att fördjupa sig ytterligare genom hennes perspektiv på ämnet. Blir ett bra komplement till de praktiska övningarna jag använder nästan dagligen.

Igår hade jag svårt att somna (bl.a för att lade mig på tok för sent) och istället för att lyssna på en roman som jag oftast gör, lyssnade jag igenom en cd som följde med ett nummer av tidskriften Hälsa jag köpte i somras; Mindfulness steg för steg av Johan Bergstad. Blev rejält avslappnad när jag låg på spikmattan med mindfulness i öronen, förutom några muskelryckningar i högra låret som inte ville ge med sig. Det var nästan fascinerande hur starka de var och hur ihärdigt de hängde kvar. Eftersom jag inte hade någon tid att passa imorse kändes det ändå okej att det blev så sent innan jag somnade slutligen och det var inte ett dugg stressande (vilket det kan vara ibland) att det tog längre tid än vanligt utan det kändes viktigt att stanna i det som var och låta det ta den tid det behövde.

Nu är klockan galet sent igen, men det är som att jag har stort behov av den egna tiden när övriga familjen lagt sig. Det är som jag är mer mottaglig för den här sidan av mig själv; den som inriktar sig på att ta till vara på de bitarna jag mår bra av på djupet. Så det får bli sent, för jag vill inte vara utan "landningen" innan läggdags. Men nu är det ändå dags att stänga ner spotify, hemnet och alla andra fönster som vittnar om vad jag ägnat senaste timmen åt och krypa ner på spikmattan. Det ska bli skönt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det tror jag är en bok av Åsa som jag inte läst. Hmm, ska kolla om jag hittar den på Adlibris.

icon sa...

Den var bra! Kommer köpa den så småningom, är en bok jag vill ha och återkomma till även om den inte är den mest angelägna för mig just nu. Återkom gärna med dina intryck om du läser den. :)