söndag 7 november 2010

En gammal och evig kärlekshistoria

Ikväll njuter jag av musik bl.a genom det smått genialiska och otroligt charmerande programmet Så mycket bättre. Blev sugen att höra några av låtarna i original och fascineras av hur enkelt det numera är att få tillgång till i stort sett all musik man blir nyfiken på och får lust i stunden att lyssna på. Känns smått otroligt att jag lyssnade på Smells like teen spirit med Nirvana på LP i början på 90-talet efter att ha längtat länge innan den dök upp i lokala skivaffären. Tillgång till internet hade jag inte hemma hos mamma då. Hos pappa på landet däremot. När jag var där och hälsade på dämpade jag ensamheten med att "surfa runt" på nätet och chatta på t.ex. Passagen. Det var över modem och var krångel med lösenord, evigheter innan man kunde komma vidare på sidorna osv, men det var otroligt spännande med de kontakterna man fick med andra människor från hela Sverige. En del valde man att fortsätta kontakten med över telefon och med några hade man tillräckligt gemensamt för att vilja ha återkommande kontakt. Musiken var det gemensamma intresset som fick mig att faktiskt träffa några få utvalda IRL. Minns bl.a en nervös konsertträff som innebar ett par timmars bilåkande med en nätkompis till Stockholm men det var det värt för att få se några av mina stora favoriter på en och samma kväll; Garbage, Suede och Kent. Jag hade inför den stora begivenheten skaffat nya snygga kläder på enda ok klädaffären i den staden jag både i då; JC. För att vara lite mer alternativ kompletterade jag såklart med mina Dr Martens som högtidligen var införskaffade i närmsta storstad i dåtidens coolaste kläd och skivaffär.
Vissa saker har egentligen inte förändrats nämnvärt så här 15-20 år senare, intresset för musik och internet lever vidare och möjligheterna att riktigt frossa i sköna toner känns oändligt en natt som denna. Ska lyssna lite mer på musik från förr innan det är läggdags. Imorgon väntar biobesök med sonen. Det blir också en slags nostalgitripp eftersom det är mumin som visas.

Inga kommentarer: