fredag 26 augusti 2011

Ord innan tystnad

Hamnade av en händelse i inlägget jag skrev för ett år sedan, dvs 26:e augusti 2010. Inledde då med några rader från en télapp. Framför mig just nu ligger en ny lapp. På den står det:

Let silence talk to you.

Det kan jag gott påminna mig om dagligen. Det är underbart när jag kommer på hur skönt det är med en stund i tystnad, både från andras ord och de egna tankarna. Helt tyst blir det aldrig men att höra hjärtat, andningen och andra ljud man inte fokuserar på annars är så välbehöveligt mellan varven. Ändå ger jag mig inte den möjligheten så ofta som jag skulle kunna. Särskilt inte hemma. Det är lite märkligt eftersom det borde vara större chanser till såna stunder i ens egna hem, men det kanske är friheten att göra vad jag vill med tiden hemma, som gör att jag tror att annat är viktigare, eller att jag tror att jag kan skjuta upp det till senare eftersom jag kan göra det nästan när som helst när jag är ledig. På jobbet passar jag på när det blir en lucka mellan besök, dokumentation och annat just för att jag inte kan styra tiden på samma sätt där. Kanske skulle behöva boka in tider för det hemma med. Iallafall till att börja med tills det blir rutin. Det har fungerat med annat jag velat lägga till i mitt liv, så känns tid för meditation/mindfulness/ medveten närvaro viktigt på riktigt får jag nog ta och prioritera det på ett annat sätt än jag gör nu. Undrar om jag inte skulle testa det där med tystnad på en gång, nu när jag ändå är inne på det.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag arbetar ju hemma och jag har nästan alltid tyst. Folk brukar fråga om jag inet lyssnar på ljudböcker eller något, men jag tycker att det är skönt med tystnad.
TACK för kommentaren!

icon sa...

Tack själv, för att du tittade in och kommenterade. :-) Låter ljuvligt att arbeta hemma i tystnad. Jag har turen att ha ett eget trivsamt och tyst kontor, men det är såklart inte samma som ett tyst hem. En vacker dag har jag det också. Fram till den dagen är öronproppar och hörlurar goda vänner. :-)