lördag 20 februari 2010

Ayur veda

Har jag berättat att jag snöat in på ayurveda på sistone? Tror inte det, i vilket fall ville jag ändå nämna det eftersom det tagit en rätt stor del av min tid och energi senaste två veckorna. Jag har läsa och läst och läst; böcker och sidor på nätet. Testat vilken dosha som dominerar hos mig just nu och gjort vissa ändringar här och där för att se hur det påverkar mitt mående. Det har passat mig utmärkt. Passar kanske inte lika bra med resten av familjens önskemål så det blir en viktig utmaning framåt; att hålla fast vid det jag tror är bra för mig och samtidigt få till en vettig vardag med personerna jag älskar. Känns som det är den största utmaningen för det mesta, och den viktigaste och (kanske därför?) en av de svåraste.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nu måste jag googla lite, har ingen aning om vad dosha betyder.

Anonym sa...

Spännande när man hittar "en grej" som man känner för. Själv är jag lite inne på "the work" just nu...

icon sa...

anonymbloggen: The work, är det Byron Katie? Isåfall är det något jag tänkt titta närmare på vid tillfälle. Berätta gärna vad du fastnat för i det. Välkommen till min blogg förresten, kul att du kommenterade. :)

icon sa...

tandgnisslur: Mycket kort sammanfattat så är dosha den kroppstyp man tillhör. Finns tre olika kroppstyper inom ayur veda; vata, pitta och kapha. Råden man får grundar sig i vilken dosha man tillhör främst. Ja, väldigt kort som sagt. :)

Anonym sa...

Pitta, jag googlade igår, tätt följt av Vata tror jag. En av dem hade jag inget av.

Vilken är du?

icon sa...

Har gjort lite olika test och hamnar mellan vata och pitta. Är osäker vilken jag är i grunden men är rätt säker på att jag har obalans i framförallt vata för tillfället så jag tar till mig mest om hur man balanserar vata. Särskilt eftersom den här årstiden räknas som vata.

Fast jag läser även om pitta då det stämmer in med och jag kan tänka mig att jag är mer pitta när livet är mer i balans än vad det är just nu.

Lite kul att vi är åt samma håll, fast det gör mig inte direkt förvånad. :)

Anonym sa...

Jag fastnade för det här att man kan vända och vrida på "saken". Min sanning behöver just inte vara någon annans sanning. Vad gör det med mig och med människor omkring mig. Hur mår jag då? Hur vill jag må? Jag är bara i början av den här "läran". Men den tilltalar mig...

icon sa...

Det tilltalar mig också mycket, det där att det inte finns en enda sanning. Försöker använda nyfikenheten att ta reda på hur andras sanningar/ uppfattningar om tillvaron ser ut, särskilt på mitt jobb. Det är nog faktiskt det viktigaste verktyg jag har i mitt möte med andra människor; intresset och nyfikenheten av att ta del av hur andra upplever sig själva och särskilt i relation till andra (framförallt sin familj) och hur man kan förstå varandra och vid behov ändra sitt samspel/ sin kommunikation.