fredag 10 juni 2011

Eko - koko eller klokt..?

Lyssnar på ljuvliga First Aid Kit på spotify och spanar efter ekosmink. Är främst på jakt efter nagellack, kajal och mascara. Håller på att byta ut mitt gamla smink mot ekologiska varianter. Har inte använt speciellt mycket smink senaste åren. Särskilt inte nagellack. Hade en period tidigare i livet när jag hade massor av olika färger och sorter och varierade hejvilt från neonfärgade till svarta naglar. Idag vill jag ha nåt mer neutralt som aprikos t.ex. Men det ska vara ekologiskt och inte innehålla massa knepigheter. Det svindlar när man tänker på vad mycket skräp man utsatt sin kropp för genom åren, både genom kosten och sminket, kläder och allt annat man har omkring sig. Vågar knappt tänka på vad sonen får i sig dagligen i form av ämnen som man inte har koll på. Såg dokumentären Underkastelsen i vintras och den bekräftade ytterligare känslan av att vi experimenterar rätt (o)friskt med människosläktet och det kan vara rätt obehagligt att tänka på vilka konsekvenser det kan tänkas bli för våra barn och kommande generationer. Försöker tänka på det i doser som är hanterbara och agera utifrån den kunskapen som inte längre går att blunda för och hoppas att ens val bidrar något litet iallafall. Jag är glad att utbudet blir större och mer generöst för oss som vill kunna välja ekologiska alternativ, både när det gäller mat och kläder och annat man vill lägga pengar på. Cyniska personer i min närhet tror det kvittar vad man köper och att man säkert bli lurad men jag är övertygad om att känslan av att ändå försöka göra det man tror är rätt gör gott i sig och inte ska underskattas. Här lite First Aid Kit som tolkar mina främsta favoriter för tillfället:



http://open.spotify.com/track/445thuS5skGuI6YBzqLaSU

Inga kommentarer: